SMS-tjänst

Kan du riskera att vara ovetande vid en vattenläcka, hos dig eller hos en anhörig? I Falköpings kommun har vi en tjänst där vi skickar ut viktiga uppdateringar om samhällsstörningar via sms och mejl och som du kan registrera dig för.

Hur fungerar SMS-tjänsten?

Som registrerad i kommunens sms-tjänst får du information om samhällsstörningar som berör den adress du kopplat ditt nummer till. Du väljer en eller flera adresser som du vill få information om via sms eller mejl. Du kan få information om din bostad, sommarstuga eller en anhörigs bostad. Tjänsten är gratis. Se till att du blir informerad när något händer i din närhet!

I nuläget skickar vi ut sms vid

• sopning och snöröjning
  • trafikomledningen
  • trafikavstängningar
  • kokningsrekommendationer
  • vattenläckor
  • vattenavstängningar
  • underhållsspolningar
  • vattenmätarbyte

Den här tjänsten är ett komplement till våra övriga informationskanaler för att snabbt kunna ge dig information om akuta eller kommande störningar. Sms-utskicken kommer inte att användas för någon form av försäljning eller marknadsföring.

Du kan registrera flera nummer

I tjänsten kan du registrera mer än ett nummer. Det kan vara ett nummer som går till sommarstugan eller någon släkting. Det är också möjligt att registrera fasta telefonnummer för dem som inte har mobil.

Registrera eller avregistrera dig

Fyll i dina uppgifter för att registrera eller avregistrera dig eller en familjemedlem för sms-utskick. Du har även möjlighet att kontrollera att dina uppgifter stämmer.

Samtycke

I samband med att du registrerar dig nedan samtycker du till att Falköpings kommun får behandla dina personuppgifter.

Behandling av personuppgifter

Nedanstående information visar hur dina personuppgifter behandlas av kommunstyrelsen för att de ska kunna fullgöra sina skyldigheter gentemot dig som registrerad.

Personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som samlas in är kommunstyrelsen.

Ändamålet med behandlingen är att nå ut till allmänheten om samhällsstörningar. Den lagliga grunden för behandlingen samtycke. Personuppgifter som kommer att behandlas är namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

Personer som kan komma att ta del av dina personuppgifter är medarbetare på kommunledningsförvaltningen. Eftersom kommunstyrelsen är en myndighet som lyder under offentlighetsprincipen kan vi komma att lämna ut information innehållande personuppgifter om det inte finns grund för sekretess.

Personuppgifterna kommer att gallras i samband med att du väljer att avregistrera dig.

Som registrerad har du rätt att från oss begära tillgång till rättelse eller radering av dina personuppgifter. Du har också rätt att begära begränsning av behandling som rör dina personuppgifter samt även möjlighet att invända mot behandlingen.

Som registrerad har du även rätt till dataportabilitet, dvs. att överföra personuppgifter från en personuppgiftsansvarig till en annan när det är tekniskt möjligt.

Du har rätt att lämna klagomål gällande kommunstyrelsens behandling av dina personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.

Frågor om personuppgiftsbehandling kan ställas till kommunens dataskyddsombud via e-post dso.falkoping@insatt.com

Frågor till kommunstyrelsen kan ställas via e-post kommunstyrelsen@falkoping.se